Prečo by automobilový priemysel nemal potrebovať 900 míľ dojazd od pevných batérií

Prečo by automobilový priemysel nemal potrebovať 900 míľ dojazd od pevných batérií

V poslednej dobe sa v automobilovom priemysle veľa hovorí o pevných batériách, ktoré ponúkajú výhody oproti tradičným lítium-iónovým batériám v elektrických vozidlách, ako napríklad zvýšenú hustotu energie, rýchlejšie nabíjanie, zlepšené bezpečnostné funkcie a dlhšiu životnosť1. Toyota plánuje vyrábať svoje pokročilé pevné batérie s dojazdom až 900 míľ po roku 20282. Avšak, skôr ako sa zameriame na extrémne dojazdy, mali by sme sa zamerať na vývoj cenovo dostupných elektrických vozidiel s praktickým dojazdom okolo 300 míľ, čím by sme uspokojili potreby bežných vodičov a podporili udržateľnosť a dostupnosť v dopravnom sektore1.

Význam cenovej dostupnosti

Cena zohráva významnú úlohu pri adopcii elektrických vozidiel. Zameraním sa na cenovú dostupnosť môžeme urobiť elektrické vozidlá prístupnejšími pre širšiu verejnosť1. Toyota plánuje medzi rokmi 2026 a 2027 predstaviť cenovo dostupnejšiu batériu s dojazdom 450 míľ, ktorá by mala stáť o 40% menej za kWh, ale bude mať o niečo dlhšiu dobu nabíjania4. Týmto spôsobom by sa mohli elektrické vozidlá stať atraktívnejšími pre potenciálnych zákazníkov a prispieť k ich masovej adopcii.

Vývoj pevných batérií a ich vplyv na budúcnosť elektrických vozidiel

Hoci pevné batérie ponúkajú vzrušujúce možnosti pre elektrické vozidlá, je dôležité zamerať sa na ich praktické využitie. V súčasnosti sa priemerný dojazd elektrických vozidiel v USA pohybuje okolo 291 míľ na plné nabitie3. S pevnými batériami by sa tento dojazd mohol zvýšiť takmer na 600 míľ3. Avšak, zameranie sa na extrémne dojazdy, ako je 900 míľ, by mohlo viesť k vyšším nákladom a znevýhodniť bežných vodičov.

Mnoho automobiliek investuje do vývoja pevných batérií, aby dosiahli väčšiu škálovateľnosť, praktičnosť a cenovú dostupnosť3. Medzi tieto spoločnosti patria BMW, Ford, GM, Honda, Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, Stellantis a Toyota3. Toyota plánuje uvoľniť svoju prvú generáciu pevných batérií medzi rokmi 2027 a 2028, ktorá by mala poskytnúť približne 740 míľ dojazdu a 10-minútový čas nabíjania z 10% na 80% 3. Druhá generácia pevných batérií je momentálne vo vývoji a Toyota očakáva, že táto batéria bude poskytovať dojazd až 930 míľ4.

Záver

Hoci pevné batérie súčasnosti ponúkajú značný potenciál pre zlepšenie dojazdu a nabíjania elektrických vozidiel, je dôležité zamerať sa na praktické a cenovo dostupné riešenia, ktoré uspokoja potreby bežných vodičov. Vývoj elektrických vozidiel s dojazdom okolo 300 míľ a zameranie sa na cenovú dostupnosť by mohlo prispieť k širšej adopcii elektrických vozidiel a podpore udržateľnosti v dopravnom sektore.